Een ruimer aanbod van analyses

Met het oog op een betere dienstverlening heeft het laboratorium van De Watergroep haar portfolio uitgebreid met volgende analyses:

De bepaling van E. coli met een moleculaire techniek gebaseerd op gentechnologie

Hierbij wordt de bacterie geïdentificeerd aan de hand van haar erfelijk materiaal. De analysemethode is snel: het resultaat is gekend 4 uur na opstart van de analyse. E. coli is een bacterie die aanwezig is in de darmflora van mens en dier. De aanwezigheid ervan in drinkwater wijst op een fecale besmetting. Deze techniek kan worden toegepast bij calamiteiten en stelt ons in staat de uitgevoerde herstelmaatregelen zeer snel te evalueren.

Nieuwste techniek om de volledige bacteriologische samenstelling van een waterstaal in kaart te brengen

Het gaat om ‘Next Generation Sequencing (NGS)’. In 2017 werkte De Watergroep hiervoor samen met de Katholieke Universiteit van Leuven en met Universitair Ziekenhuis Gasthuisberg. Het laboratorium zal in 2018 de nodige apparatuur aankopen om de analyse volledig in eigen beheer te doen. Ook deze techniek stelt ons in staat snel de effectiviteit te beoordelen van herstelmaatregelen bij calamiteiten. Daarnaast stelt NGS ons in staat geur- en smaakklachten te verklaren door de aanwezigheid van specifieke bacteriën.

De bepaling van gisten en schimmels in drinkwater

Dit gebeurt met een klassieke kweekmethode. De resultaten kunnen helpen bij de verklaring van geurklachten.

De bepaling van sterk wateroplosbare gewasbeschermingsmiddelen

Het gaat om een nieuwe analysemethode voor een 40-tal middelen, waarvan stoffen met de hoogste verkoopcijfers. De opsporing van deze stoffen is primordiaal voor de monitoring van de ruwwaterbronnen en kan leiden tot een verdere optimalisatie van de waterbehandeling voor de verwijdering van deze stoffen. Het monsternameprogramma ging begin 2018 van start.